تله متری چیست و چه کاربردی دارد؟

تله‌متری یک فرآیند انتقال و جمع آوری اطلاعات از نقاط غیرقابل دسترس و دور از مرکز جهت تحلیل و بررسی آن است. این فرآیند به صورت خودکار و اتوماتیک انجام میشود.

کلمه تله‌متری (TELEMETRI) از ترکیب دو واژه یونانی tele به معنی راه دور و  metronبه معنای اندازه گیری به وجود آمده است .

واژه تله‌متری بیشتر برای دستگاه‌هایی با ارتباط بی‌سیم به کار می‌رود. با این حال تله‌متری انتقال اطلاعات ازطریق خطوط تلفن، شبکه‌هایLAN، فیبر نوری و سایر رسانه‌های سیمی را نیز شامل میشود.

نحوه کار تله‌متری:

جهت ارسال اطلاعات از طریق سیستم‌های تله‌متری، از دستگاه‌های تله‌متر (TELEMETER) استفاده میشود. این دستگاه‌ها دارای سنسور، کانال ارتباطی می باشند. این دستگاه‌ها فیزیکی بوده و برحسب نوع صنعت مورد استفاده، به صورت الکترونیکی، هیدرولیکی و مکانیکی هستند. الکترونیکی دستگاه‌های تله‌متر به صورت‌های مختلف بی‌سیم، با سیم، دیجیتال و آنالوگ مورد استفاده بیشتری قرار گرفته است.

اطلاعات از طریق سنسورهای موجود در دستگاه‌های قرارداده شده در ایستگاه‌ها اندازه‌گیری و جمع‌آوری می‌شود و سپس از طریق کانال‌های ارتباطی به مرکز داده ارسال میگردد.

تجهیزات مورد استفاده در تله‌متری:

Rtu

رادیو‌مودم‌ها

سنسورها

تجهیزات الکترونیکی و مخابراتی

PLC ها

ابزار مکانیکی

مانیتورها

تاریخچه تله‌متری:

اولین نشانه های پیدایش تله‌متری در قرن 19 میلادی به وجود آمد. در این زمان انتقال اطلاعات به نقاط دورتر از طریق سیم‌ها امکان پذیر شد.

اولین نمونه این انتقال اطلاعات، توسط تزار در سال 1845 در روسیه جهت ارتباط بین کاخ زمستان و ستاد ارتش به وجود آمد.

پس از ان در سال 1874 مهندسین فرانسوی، توانستند سیستمی را طراحی کنند که به وسیله آن اطلاعات مربوط به آب و هوا و همچنین عمق برف به پاریس بلافاصله و در کوتاه ترین زمان ممکن ارسال گردد.

تله‌کامند و شباهت آن به تله‌متری:

سیستم‌های تله‌کامند (telecommand) درمقابل سیستم های تله متری قراردارند.

سیستم های تله‌متری وظیفه جمع آوری اطلاعات ازنقاط مختلف را برعهده دارند درحالیکه سیستم‌های تله‌کامند وظیفه ارسال دستورات از ایستگاه‎‌های زمینی را برعهده دارد و تمامی قسمت‌های ماهواره در ارتباط است. سیستم‌های تله‌کامند از جمله مهم‌ترین واحد‌ها در ماهواره‌ها می‌باشند. با کمک این سیستم، کنترل اتوماتیک سیستم‌های زمینی صورت می‌گیرد. مجموعه دستورات کنترلی سیستم به صورت بیت‌های یک و صفر می‌باشد. با توجه به حسایست زیر سیستم‌ تله‌کامند درحوزه نرم‌افزار وسخت‌افزار در انتقال داده‌ها از تکنیک‌های مقاوم سازی استفاده بسیاری می‌شود. هردو این سیستم‌ها از ارتباط راه دور استفاده می‌کنند.

کاربردهای تله‌متری:

 تله متری در صنایع مختلف همچون نفت و گاز، آب و فاضلاب، هواشناسی، کشاورزی و … کاربرد دارد.

نفت وگاز:

انتقال سریع اطلاعات چاه‌ها در هنگام حفر آن و همچنین مانیتورینگ داده های مربوط به عمق زمین

مدیریت آب و فاضلاب:

سنجش میزان آب موجود در سطح زمین، سنجش کیفیت آب و میزان آلودگی آب‌ها، پشتیبانی و تعمیرات تجهیزات مختلف واطلاع از نشتی آب در لوله‌ها و کانال‌های مختلف، نظارت بر سنجش آب سطح زمین و خشکسالی، کنترل سیستم‌های اسکادا، کنترل ایستگاه‌های پمپاژ و مخزن و تصفیه خانه‌ها

کشاورزی و گلخانه:

 بررسی و تحلیل داده‌های هواشناسی ازجمله میزان رطوبت، میزان و شدت بارش، شدت نورخورشید؛ مهندسین می‌توانند با داشتن این داده‌ها اقدامات درستی در رابطه با کاشت محصولات و نگهداری آن‌ها انجام دهند.

هواشناسی:

انتقال اطلاعات مربوط به آب‌‌و‌هوا به کمک بالون هواشناسی که از سال 1920تا کنون استفاده می‌شود.

هوا و فضا:

 انتقال اطلاعات بین سفینه‌ها و فضاپیماها درفواصل بسیاردور از زمین و مخابره اطلاعات پس از آنالیز و ارزیابی آن ها

برق وانرژی:

در ساختمان‌ها و شرکت‌های بزرگ میزان مصرف انرژی توسط دستگاه‌های مختلف مانند HVAC به واحد مربوطه ارسال و در آنجا مانیتورینگ و ذخیره می‌گردد.   

توزیع منابع:

برای توزیع درست منابع درحجم وسیع از تله‌متری استفاده می‌شود تا بتوان شدت مصرف را درنرم‌افزار به صورت آنلاین بررسی و ذخیره نمود و با تحلیل آن روند توزیع سوخت را الویت بندی کرد.

حمل و نقل:

یکپارچه سازی اطلاعات و سازماندهی ساختار حمل و نقل ،ایجاد پایانه های کنترلی و…

.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *